Головна » Статті » Мої статті |
Тема: Сходинки до гуманної педагогіки Лейтмотив: Бути правдивими і чесними з дітьми, не ховаючи від них того, що відбувається в душі, є єдиним вихованням. Лев Толстой Усе моральне виховання дітей зводиться до хорошого прикладу. Живіть добре або хоч намагайтеся жити добре, і ви мірою вашого успіху в житті добре виховаєте дітей. Лев Толстой Форма: заняття-співтворчість Хід: Вдихніть повітря, поставте руки перед грудьми, долонями догори і відчуйте, що у Вас на долонях лежить тепле сонечко, відчуйте тепло, намалюйте сонечко руками, нехай воно стане символом вашого гарного настрою, і будьте сонцем яке випромінює людське тепло, а тепер намалюйте сердечко – воно буде символом доброзичливого ставлення один до одного. Я рада вас вітати на майстер – класі, тема якого "Сходинки до гуманної педагогіки". Для декого з вас поняття гуманної педагогіки добре знайоме, а для декого нове.., але необхідне, актуальне на сьогоднішній день, адже гуманна педагогіка активно впроваджується в діяльність ДНЗ, шкіл, ВНЗ. Будь-ласка, погляньте в роздатковий матеріал, я пропоную вам побудувати асоціативний ланцюжок: Г- глобальна У- унікальна М-модернізована А-альтернативна Н- неординарна Н – навчальна А- активна Це, як своєрідна формула гуманної педагогіки. Який її зміст, що покладено в основу гуманної педагогіки? Відкрийте 2 сторінку роздаткового матеріалу, прочитайте і визначте, як воно стосується гуманної педагогіки. 1 підгрупа:Я. Корчак, В. Сухомлинський, К. Ушинський, А. Макаренко, Й Песталоцці, Я. Коменський - Як можна назвати цих педагогів? Відомі педагоги-класики, педагоги гуманісти 2 підгрупа: Зробіть середовище навколо дитини Людським. ( Це принцип гуманної педагогіки) 3 підгрупа: Віра в можливості дитини; Розкриття самобутньої природи дитини; Повага до особистості дитини; Спрямованість дитини на служіння добру і справедливості. ( Це постулати гуманної педагогіки) 4 підгрупа: Доброта виховується добром Любов виховується Любов'ю Радість виховується радістю Особистість виховується особистістю (Педагогічні аксіоми) Ідеї відомих педагогів, принципи, постулати, аксіоми в основі яких віра в можливості дитини, повага і розуміння особистості дитини, виховання добром, Любов'ю, радістю.. Все це гуманна педагогіка – це педагогіка за допомогою якої дитина знаходить світло в собі і в оточуючих. (На слайді виводжу найвищу сходинку : Гуманна педагогіка.)Кожен педагог повинен мати свій особистий внутрішній , духовний світ який породжує вашу особисту гуманну педагогіку. Як ми сказали особистість виховується особистістю. Тож якою має бути особистість учителя з дошкільної освіти? Які якості , на вашу думку, є визначальними? 1. Любов до дітей. Інтерес до педагогічної діяльності, потреба займатися нею. Педагогічна спрямованість 2. Доброта, щирість, правдивість, працелюбність, справедливість, сумлінність, відповідальність самостійність, цілеспрямованість, сміливість, наполегливість, витримка (тощо). Моральні та вольові якості . 3. Володіння методикою виховання дошкільнят, уміння систематизувати матеріал і доступно викласти його, обгрунтувати. Дидактичні здібності 4. Екслюзивно-мовленневі здібності: виразність міміки, мовлення, жестів, рухливість. Вважають, що найчеснішим є безсловесне спілкування. Дитина може інтуїтивно визначити, хто її любить, а хто-ні, хто як до неї ставиться, а сьогоднішні діти відчувають це ще тонше й сильніше. Виховувати ефективно, не витрачаючи зайвих слів, допоможе, як зазначила Марія Монтессорі, вже саме ставлення до дитини. Добре ставлення - це доброзичлива, спокійна увага, усмішка, контакт очей, підбадьорливий жест, лагідний дотик, поглажування по голові, руці. Але є й інше - недобре ставлення. Його ознаки - відштовхувальний жест, цілковита відсутність інтересу, надто серйозний або сердитий погляд, в"їдлива посмішка, зневажлива міміка, байдуже знизування плечима тощо. У роботі з дошкільнятами таких жестів слід уникати. 5. Організаторські здібності: вміння згуртувати, впорядкувати. 6. Комунікативні здібності: відкритість до людей, уміння встановлювати з ними контакти, підтримувати ділове й особисте спілкування. 7. Креативність: схильність до творчості, до реалізації творчої діяльності, відкритість інноваціям. Вогонь серця Одна зірочка мріяла побувати на Землі і допомогти людям. - Зірці не можна наближатися до Землі. Твій вогонь спалить її, - сказала зірочці мама-зірка. - Ти можеш подарувати людям лише крихітну іскру свого вогню. Нехай ця іскорка запалить вогонь в серцях людей. Зірочка так і зробила. Прилетіла зоряна іскорка на Землю і запалила зоряним вогнем тисячі сердець. Піднімалися голови людей, спалахували їх очі, і вони говорили: - Я напишу поему, яка наповнить світ любов'ю та красою! - Я побудую величний храм! - Я посаджу прекрасний сад в безплідній пустелі! Минув час, і іскорка побачила, що лише деякі стали справжніми творцями, а інші забули про свої мрії. Повернулася іскорка в зоряну сім'ю і заплакала: - Мій вогонь виявився занадто слабким. Він запалив тисячі сердець, але потім багато хто з них згасли. - Не журися, іскорка! - сказала зірка. - Одним вогником можна запалити тисячі ламп, але потрібно, щоб кожна лампа підтримувала вогонь своїм власним пальним. Для цього потрібна постійна робота над своїми ....... (внутрішніми негативними якостями, самовиховання). Тож 1-ша сходинка – Професіограма педагога ; яка включає всі перераховані якості, здібності за наявності яких ми можемо говорити про професійну придатність. Це формування своєї особистості, постійна робота над собою Перехід до гуманної педагогіки буде можливим за умови, якщо ми у ВНЗ будемо використовувати у роботі з студентами 2 сходинка – Як ми формуємо професійну компетентність у світлі гуманної педагогіки. Звичайно в навчальній діяльності, на лекціях ми використовуємо досвід Ш.О.Амонашвілі в налаштуванні на заняття (Давайте закриємо очі і про себе промовимо: Наше заняття сьогодні буде продуктивним, я буду активною, вдумливою, спостережливою щоб отримати максимум знань, необхідних для майбутньої професії. А тепер відкрили очі і поглянули направо – посміхнулись, наліво - посміхнулись і побажали всім успіху.) Студенти уявляють себе і виступають від імені педагогів – класиків, мудреців, природного об’єкта – це дає змогу глибше зрозуміти проблему, формується вміння ставити себе на місце іншого, розуміти проблеми інших. Обов'язковим є відпочинок на занятті, тобто проводяться гімнастика для очей, хвилинки медитації та релаксації, хвилинки позитиву. ХВИЛИНКА МЕДИТАЦІЇ Вії опускаються Очі закриваються Ми спокійно відпочиваємо Сном казковим засипаємо Дихаємо легко, рівно, глибоко Наші руки відпочивають Відпочивають…, засинають Шийка не напряжена. І розслаблена, губи трішки відкриваються, все чудово розслабляється!Ми спокійно відпочиваємо Сном казковим засинаємо (Голосніше, швидше, енергійніше) Гарно нам відпочивати Та пора уже вставати Сильніше кулачки зжимаєм Їх повище піднімаєм Потягнулись! Посміхнулись! І усі прокинулись! Буратіно своїм довгим носом малює. Ці рухи супроводжуються рухами очей «Сонечко» - м'які рухи носом по колу. «Морквина» - повороти голови вправо-вліво, носом малюємо морквину. «Дерево» - нахили вперед-назад, носом малюємо дерево. Використання даних вправ дає можливість студентам відпочити і в той же момент вони знайомляться з тим, що можуть використати на практиці. Доцільною для проведення є вправа "Рюкзак" – студенти повинні назвати вкінці заняття те, що реально зможуть використати в практичній діяльності. Методика Ш.О. Амонашвілі говорить про те, що одну проблему необхідно розглядати з різних точок зору, тому ми використовуємо на заняттях вправу "Різнокольорові капелюшки" , студенти отримують капелюшки різних кольорів і в залежності від цього займають певну позицію. Білий – виділення основних фактів, чорний – критика, червоний – емоції, почуття які переповнюють відповідно до теми, жовтий – оптимістична позиція, синій – життєвий урок, який випливає з даного питання. На лекційних , практичних заняттях з педагогіки, окремих методик студенти знайомляться з досвідом педагогів класиків – М.Монтессорі, С. Русової, Ф Фребеля та вчаться їх впроваджувати в практичну діяльність. Підтримати ідею Амонашвілі про без оціночне навчання у ВНЗ ми не можемо, вона використовується в початковій ланці, де оцінки заміняються картинками. В оцінці діяльності студента ми дотримуємось мотивації та співробітництва. Є три варіанта оцінювання: 1. Студент (самооцінка) 2. Студент-студент (взаємооцінка) 3. Студент-викладач (корекційна оцінка та домовленість про спільне оцінювання) Оцінкою ми не наказуємо . Закладаються основи гуманізму і під час виховної роботи, адже ми проводимо заходи, спрямовані на виховання у студентів доброзичливості, турботливості, людяності – це виховні години "Шануй матір і батька свого", "Збудуй храм своєї душі", "Жити здорово", "Добро і зло" студенти є активними учасниками цих заходів, студентка 511 групи написала вірш (відео), який спонукає нас задуматись над власним життям, над тим, який слід ми залишимо на землі. Студенти знайомляться з легендами, худ. творами на тему морального виховання, притчами , одну з них пропоную до перегляду. (Притча), є учасниками благодійних акцій та акцій, спрямованих на створення позитивного настрою, виховання доброзичливого ставлення до оточуючих, є учасниками соціальних проектів "Повір у себе", "Ми за здоровий спосіб життя". Всю роботу організовуємо так, щоб студент міг використати отриману інформацію в майбутній професійній діяльності. І переходимо до 3 сходинки – Як студенти формують гуманні почуття у ДНЗ ? З перших днів перебування на педагогічній практиці при знайомству з віковою групою, студенти використовують методику М.Монтессорі вправу "Знайомство", де по колу передають квіточку і вітаються називаючи один одного на ім'я, наприклад, доброго ранку, Оленко, доброго ранку, Олечко і т.д. Інтерес, позитивне ставлення до близьких людей діти повинні виявляти у певних формах спілкування: вітанні, ввічливому звертанні з проханням, висловлюванні подяки. Цікавою є вправа "Комплімент" , де ми пропонуємо дітям зробити один одному комплімент, тобто сказати, який його одногрупник. Завжди оцінюють діяльність дітей доброзичливою оцінкою .Погляньте в роздатковий матеріал, де визначено 70 способів, як похвалити дитину. У середньому дошкільному віці виховують усвідомлене ставлення до обов’язків у сім'ї та ДНЗ, вміння включатися у корисні справи. Щоб дитина не сприймала свої обов'язки як тягар, не варто обмежувати їх жорсткими правилами. Важливо допомогти їй побачити різні способи дій, поведінки. У цей період діти починають усвідомлювати, що сім'я — це найближчі люди, які піклуються один про одного (цікавляться справами, допомагають). Це урізноманітнює і правила поведінки дітей. Вони накладають певні обмеження на дитину (не переривати чужу розмову, не бути надокучливою), а також стимулюють до певної діяльності (бути уважним до того, як почуваються члени сім'ї: коли хтось захворів — допомогти, подати ліки, щоб полегшити його стан, поділитися ласощами тощо). Вимога дорослого бути ввічливою, турботливою дитиною може не мати ефекту, оскільки дитині бракує досвіду такої поведінки. Тому необхідно пояснити, конкретизувати, мотивувати її (“Якщо хочеш бути турботливим, ти можеш, наприклад, привітати зі святом, приготувати подарунок”). Завдяки цьому дитина вчиться пов'язувати правила поведінки зі ставленням до людей (берегти речі, бути акуратним, підтримувати порядок в кімнаті, прибирати свої іграшки, допомагати вихователю в підготовці групи до занять). І в той же момент дорослі мають цінувати особистість дитини Ш.О. Амонашвілі розробив заповіді для дітей ви їх бачите в роздатковому матеріалі. Батьківські заповіді • Частіше дивіться дитині у вічі! Нехай ваш погляд буде відкритим і люблячим! • Поважайте дитину як особистість, яка має право на власну точку зору • Для дитини важливий тактильний контакт. Достатньо просто доторкнутись до руки дитини, поплескати по плечу, закуйовдити волосся – ваші доторкання роблять дитину впевненою в собі. • Завжди говоріть правду • Вчіть правильно оцінювати свої вчинки та вчинки інших дітей Заповіді педагога: Будь обережний! Не помились! Не нашкодь! Будь надією для дитини! Знай, чого прагнеш! Постійно шукай у дитини скарби в душі! Доцільним у роботі з дітьми є складання родового дерева, розгляд сімейних фото, листів , тощо. Студентами проводяться проективні діагностичні методики ( малюнки "Моя сім'я", " Життя", "Добро") заняття-уроки Добра і Краси, матеріалом для яких є уривки з книжок, приклади з життя; — етичні казки; — подорожі до країни Милосердя; психотехнології (гімнастика почуттів, енергетичні вправи “Жива вода”, “Серце на долоні”, “Тепло рук друга”); — ігрові технології “Квітка доброти”, “Дзвіночки совісті”, “Промінчик людяності”; — ситуації морального вибору (порівняльні, оцінювальні, проблемні);— театралізовані вправи “Прихід у гості”, “Відвідини хворого”, “Вітання з днем народження” та ін. Утвердженню у свідомості дитини гуманістичних почуттів сприяє участь дитини у груповій взаємодії. Вживаючись у групу однолітків, дошкільник вчиться узгоджувати свої цілі, інтереси з цілями та інтересами групи, поступатися “своїм” заради “колективного”; переживати, відповідати не тільки за себе, а й за товаришів. І закінчити я б хотіла притчею: Настав вечір, один чоловік засвітив маленьку свічку і став підійматись сходами. Свічка запитала: - Куди ми йдемо? -Я повинен засвітити маяк, щоб кораблі не заблукали і знайшли свою гавань. Та що ж ти зробиш зі мною, я така маленька і ледь присвічую на сходах! - Ти тільки гори, - сказав чоловік, тільки гори, а за все інше відповідаю я. Так вони йшли, розмовляли. Піднявшись сходами чоловік засвітив лампу, позаду якої були дзеркала, світло віддзеркалилось і освітило велику площу. Ось так маленька свічечка дала можливість світитись великому вогню. Так і кожна людина має в своїй душі маленький вогник, яким ділиться з іншими, ми запалюємо маленькі вогники дитячих душ, а вони передадуть свої вогники іншим і з іншими поділяться світлом. Пам'ятайте: Щоб дати дітям іскру світла, педагог має ввібрати в себе сонце. 70 СПОСОБІВ СКАЗАТИ "ДУЖЕ ДОБРЕ!" Доброзичлива оцінка старшого завжди народжує в маленькому серці бажання бути кращим, бути самим собою. 1. Ти зараз на правильному шляху. 2. Пречудово! 3. У тебе це вийшло. 4. Правильно! 5. Це добре! 6. Супер! 7. Я пишаюся тим, як ти працював. 8. Ти робиш це дуже добре. 9. Це набагато краще. 10. Гарна робота! 11. Я щаслива бачити цю роботу. 12. Ти робиш гарну роботу. 13. Ти близький до істини! 14. Мої вітання! 15. Це те, що треба! 16. Я знала, що ти можеш це зробити. 17. Зараз ти це зрозумів. 18. Нарешті! 19: Ти швидко вчишся. 20. Працюючи так само, ти досягнеш багато чого. 21. Я не зрозуміла б зробити краще. 22. Це правильний шлях. 23. З кожним днем у тебе виходить краще. 24. Це спосіб! 25. Ти нічого не прогаяв! 26. Так тримати! 27. Надзвичайно! 28. Прекрасно! 29. Це найкраще! 30. Остаточно! 31. Сенсаційно! 32. Тепер нічого тебе не зупинить. 33. Відмінно! 34. Це була першокласна робота. 35. Чудово 36. Ще краще! 37. Твій мозок працював на славу. 38. Ти досягнеш успіху. 39. Це видатний винахід. 40. Фантастика! 41. Здорово! 42. Це чудова робота. 43. Ти робиш це красиво! 44. Як ти багато зробив! 45. Розумник! 46. Ти дійсно це покращив. 47. Прегарно! 48. Вітаю! 49. Ти правий! 50. Тримати так! 51. Ти зробив це вчасно. 52. Мені подобається хід твоїх думок. 53. Я пишаюся тобою. 54. Дуже приємно вчити таких розумних дітей. 55. Велика тобі подяка. 56. Я ніколи не бачила нічого кращого. 57. Твоя робота принесла мені багато радості. 58. Молодчина! 59. Повний порядок. 60. Серйозний прорив! 61. Ось цього я ще не бачила. 62. Ти неперевершений сьогодні. 63. Це вже успіх! 64. Це твоя перемога. 65. Тепер ти відчуваєш свої можливості. 66. Ти справжній майстер. 67. Щиросердно рада за тебе. 68. Не можу виразити своє захоплення. 69. Грандіозно! 70. Я вірю в тебе, у тебе завжди виходитиме не гірше. | |
Переглядів: 1351 | |
Всього коментарів: 0 | |