Головна » Статті » Мої статті

Комплексний підхід до формування особистості майбутнього педагога з використанн

 

Комплексний підхід до формування особистості майбутнього педагога з використанням творчої спадщини Марії Монтесcорі

Відповідно до вимог Базової програми "Я у Світі" педагог є своєрідною скарбничкою знань. Який формує у дітей реалістичну картину сучасного світу. Є такий вислів: Щоб дати дітям іскру світла, педагог повинен ввібрати в себе сонце. Тобто педагог повинен весь час перебувати в пошуці, цікавитись новим, здобувати знання і вміти їх впроваджувати в практичну діяльність.

Програма "Я у Світі"  кардинально змінила роботу працівників дошкільних навчальних закладів, вимагає від них по-іншому дивитись на дитину, її дії, погляди, бажання . Вихователі мусять дивитися на світ очима дитини. А це не так легко...

Все це передбачає програма " Я у Світі " . Та  це звучало в ідеях італійського педагога Марії Монтессорі. Вона пропонувала відхід  від традиційної педагогіки і схилялась  на бік креативної педагогіки. Тож можна сказати, що в основу програми покладені ідеї М. Монтессорі.

Свою педагогічну систему М. Монтессорі назвала  системою саморозвитку, самовиховання та самонавчання дитини у дидактичному підготовленому середовищі. Вона вважала, що для  здобуття освіти достатньо  створити таке розвивальне середовище, де дидактичний матеріал обирав би не вихователь, а сама дитина. і дитина визначає час роботи з цим матеріалом, контролює свою діяльність в т. ч і помилки. Звичайно хтось цілковито погоджується з цими ідеями, інші  їх заперечують, розчаровуються, використовують, змінюють. Та головне до її ідей не байдужі, вони не пиляться в архівах. Ми бачимо по-своєму втілення ідей Монтессорі і теж впроваджуємо їх  в практику.

Студенти  спеціальності "Дошкільна освіта" протягом семестру вивчали досвід М. Монтессорі вони були поділені на групи : дослідники,( вивчали життєвий і творчий шлях) експерти, ( Методику Монтессорі і її застосування в ДНЗ нашого міста) апробатори ( втілювали методику М. Монтессорі в практичну діяльність на базі дитячих садків нашого міста ) Результатом діяльності став Форум педагогічних ідей М. Монтессорі, де взяли участь студенти всіх курсів спеціальності "Дошкільна освіта" та вихователі практики ДНЗ "Калинка".

Ми пропонуємо звертати увагу на сенситивні періоди, виділені М. Монтессорі ( ви бачите їх на екранах), дотримуватись постулатів  розроблених для вихователів, що діють за методикою М. Монтессорі.

Діяльність вихователя ми вбачаємо перш за все у створенні розвивального середовища. На екранах ви бачите  середовища створені у наших ДНЗ.

Коли ми переглядали фільм про виховання дітей за кордоном, то у мене склалось враження, що розвивальне середовище – це хаос.

Навпаки методика Монтессорі  передбачає  привчання дітей до порядку. Дорослий  створює порядок у тих речах, які потрібні для розвитку дитини, а їх дуже багато. Усі ці горнятка, підноси, губки і щіточки, а також палиці і кубики, намистини і стрижні, картки і коробочки, Монтессорі запропонувала розташувати за певною строгою логікою, а малюків із першого дня привчати підтримувати в класі встановлений порядок. Не тільки і не стільки тому, що цього хочуть дорослі, а тому, що так зручніше насамперед дітям. Марія взагалі вважає, що порядок є органічним для дитини, але вона не завжди уміє сама його організувати. Дорослий може створити умови, за яких порядок простий і природний. Дорослий не веде з малюком довгі й виснажливі бесіди, а пропонує дитині прийняти єдине чітке правило: «Узяв, попрацював, поклади на місце». Але щоб робота була корисною, учитель дає малюкові короткий (2-3 хвилини) урок. На ньому дорослий показує, як поводитися з предметами, щоби досягти результату, а не зневіритися і не втратити спонтанний інтерес.

Дати дитині вільний доступ до всіх іграшок.

Для цього необхідно тримати їх на доступній для дитини висоті.

У ДНЗ нашого міста вся групова кімната вікової групи розбита на зони.  Чи передбачено це методикою М.Монтессорі?

Поділ матеріалу і є своєрідними зонами. Назва зони залежить від того, який матеріал тут розміщений .

Зона практичного життя - особливе значення має для маленьких дітей, але важлива, безумовно, для всіх вікових груп. Тут розташовані матеріали, за допомогою яких дитина вчиться стежити за собою і своїми речами. Використовуючи рамки із застібками (ґудзики, кнопки, блискавки, пряжки, шпильки, шнурківки, банти і гачки) ваша дитина навчиться самостійно одягатися; пересипати і переливати (крупи, воду); мити стіл;

Зона сенсорного розвитку - дає дитині змогу залучати відчуття при вивченні навколишнього світу. Тут дитина може навчитися розрізняти висоту, довжину, вагу, колір, шум, запах, форму різних предметів; познайомитися із властивостями тканин, мінералів, природних матеріалів.

Зони мовна, математична, географічна, природничо-наукова забезпечені матеріалами, основною метою яких є інтелектуальний розвиток дитини. Рухові вправи розвивають вашу дитину фізично і допомагають їй відчути своє тіло і усвідомити його можливості.

Часто Монтессорі-школа доповнює навколишнє середовище такими зонами, як музична, мистецька, іноземної мови, а також роботи з деревом, шиття, які сприяють збагаченню  загального розвитку вашої дитини. Роль учителя: поєднує спокійну лагідність і домашнє піклування з володінням філософією і методом Монтессорі.

Вчитель підтримує прагнення дитини перейти від залежного становища «немовляти» до незалежності і самостійності.

Мене цікавить чи передбачено методикою М.Монтессорі співпраця з сім'єю?

Так звичайно, вона розробила досить змістовні заповіді для батьків. Ознайомтесь з ними. 

Досить слушна порада: Дозволити дитині приймати участь в житті сім'ї, тобто: допомагати прати - полоскати, складати білизну в тазик, розвішувати і т.д. допомагати на кухні - мити посуд, витирати стіл, грати з посудом і з крупами (але під доглядом дорослого) допомагати прибирати - витирати пил, замітати, пилососити допомагати стежити за рослинами, тваринами.

Це ми дозволяємо і дітям в Дитячому садку.

Адже часто батьки просто говорять не заважай або ти ще мала, давай краще я зроблю, бо в тебе не вийде. Цими фразами ми забороняємо дитині пізнавати оточуюче, пізнавати світ у якому дитині треба навчитись жити.

Як нам відомо провідний вид діяльності дошкільників – гра. Чи цікаво дітям просто пересипати крупи, шнурувати?

Звісно цікаво, адже М.Монтессорі і пропонує все це проводити у формі ігор. Існує досить багато ігор за методикою Монтессорі. Цікаві ігри  з прищіпками
    * Виріжте з картону їжачка і запропонуйте дитині «надіти» на їжачка голки. ( погляньте на екран перед вами гра з прищепками)

 Я можу сказати, що ми на практиці використовуємо багато порад М. Монтессорі. Наприклад пальчикові ігри для раннього віку.

  У старшому дошкільному віці ми використовуємо тіньовий театр і пальчиковий.

Студенти  на практиці використовували роботу з крупами, яка полягала у створенні картинки з  різних круп. Ось яку підкову з крупи зробила я, а діти звичайно виготовляють більш простіші поробки.

Використання квіточки, яку передаємо по колу і вітаємось, називаючи дітей одногрупників та вихователя на ім'я. (Слайд)

- До речі, чому говорячи про Монтессорі всі згадують жовту лінію?

 

Тому що у Марії Монтессорі є цікава гра на концентрацію уваги. Дітям дається миска на якій свічечка і їх задача пронести цю свічечку по жовтій лінії поки не зупинить вихователь. Діти можуть заважати, кликати дитину, а її задача виконати завдання не відволікаючись.

Феномен педагогіки М. Монтессорі полягає у безмежній вірі в природу дитини, у прагненні виключити будь – який авторитарний тиск на людину, яка лише формується та в її спрямованості на ідеал вільної , самостійної , активної особистості.

Тож давайте не робити дітям ведмежих послуг, а допоможемо їм зробити це самим! 

Категорія: Мої статті | Додав: vika (16.04.2015)
Переглядів: 541 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вітаю Вас, Гість!
Середа, 04.12.2024