Головна » Статті » Мої статті

Виховна година "Форум педагогічних ідей М.Монтессорі!

Виховна година

Форум педагогічних ідей М. Монтессорі

Ведучий 1: відповідно до вимог Базової програми "Я у Світі" педагог є своєрідною скарбничкою знань. Який формує у дітей реалістичну картину сучасного світу. Є такий вислів: Щоб дати дітям іскру світла, педагог повинен ввібрати в себе сонце. Тобто педагог повинен весь час перебувати в пошуці, цікавитись новим, здобувати знання і вміти їх впроваджувати в практичну діяльність.

Ведучий 2: Сьогодні ми вас вітаємо на форумі педагогічних ідей і запрошуємо до спілкування.

 - Чи відомо вам значення поняття "форум" ? Так, це спілкування. Ви будете не пасивними слухачами, а налаштуйтесь на активну співпрацю.

Ведучий 1: Отже, ми в процесі спілкування  маємо збагатити  свої знання, початкову педагогічну майстерність.

Ведучий 2 : Будь-яке спілкування тематичне.

А яка тема нашого форуму ?

Ведучий1: Педагогічні ідеї, а ось якого педагога ви дізнаєтесь, переглянувши відеоролик.

Перегляд відеоролику.

Ведучий1: Тема нашого форуму : Педагогічні ідеї М.Монтессорі.

Ведучий 2: Переглянувши відеоролик визначте, з якою метою ми обрали спілкування про ідеї Марії Монтессорі.

Ведучий1: Знання про роботу з дітьми за методикою М.Монтессорі широко використовують сучасні ДНЗ і стануть в нагоді вам, як майбутнім педагогам.

Ведучий 2: Сьогодні на форумі будуть обговорювати цю тему педагоги – практики, експерти, дослідники.

Ведучий 1: Діяльність людини нерозривно пов’язана з її життєвим шляхом. Група дослідників вивчила життєвий шлях Марії Монтессорі і пропонує його вашій увазі.

Виступи дослідників.

Ведучий 2: Ви прослухали основні віхи життя відомого італійського педагога.

- Які епізоди життя вам видались вирішальними для її майбутньої педагогічної системи?

Ведучий 1: Найбільший інтерес у присутніх викликає сама методика.

Тож слово надається експертам.

Виступи експертів

Експерт 1: Програма "Я у Світі"  кординально змінила роботу працівників дошкільних навчальних закладів, вимагає від них по-іншому дивитись на дитину, її дії, погляди, бажання . Вихователі мусять дивитися на світ очима дитини. А це не так легко...

Експерт 2:  Особистісно-орієнтований підхід до навчання і виховання, що надає більше самостійності дитині, її інтересам, гуманний підхід до дітей – все це мені знайоме.

Експерт  1:  Так, це передбачає програма " Я у Світі " .

Експерт 2: Правильно, але це звучало в ідеях італійського педагога Марії Монтессорі. Вона пропонувала відхід  від традиційної педагогіки і схилялась  на бік креативної педагогіки.

Експерт 1: Але ж методика Монтессорі розрахована на дітей з вадами у розвитку. А ми працюємо з здоровими дітьми, обдарованими, чи буде застосування цієї методики ефективним для їх розвитку?

Експерт 2: Так, її  методика спрямована на розвиток дітей, на успішне проходження ними соціалізації, на ознайомлення з довкіллям на основі залучення різних аналізаторів. ( дотикового, зорового, нюхового..)

  Марія Монтессорі визначила сенситивні періоди - коли у дитини розвиваються певні ділянки мозку, що відповідають за певні навички, коли дитина, як губка, вбирає всю отриману інформацію.

Погляньте на екрані висвітлені ці періоди.

(Від 0 до 6 років - сенситивний період розвитку мовлення, рухів і дій
Від 0 до 3 років - сенситивний період сприйняття порядку
Від 1.6 до 2.6 років - сенситивний період сприйняття маленьких предметів
Від 2.5 до 6 років - сенситивний період розвитку соціальних навичок)
 

І дорослий повинен допомагати дитині на певному етапі оволодіти певними навичками.

Експерт 1:  Я б сказала, що в дошкільний період дорослий все виконує разом з дітьми чи за дітей.

Експерт 2: Основний принцип методики Монтессорі і полягає саме в тому, що дорослий не мусить робити щось за дитину, головне його завдання – допомагати їй діяти самостійно. Це особлива праця.
 Експерт 1: В чому вона полягає?

Експерт 2: У створенні розвивального середовища.

Експерт 1: Коли ми переглядали фільм про виховання дітей за кордоном, то у мене склалось враження, що розвивальне середовище – це хаос.

Експерт 2: Навпаки методика Монтессорі  передбачає  привчання дітей до порядку. Дорослий  створює порядок у тих речах, які потрібні для розвитку дитини, а їх дуже багато. Усі ці горнятка, підноси, губки і щіточки, а також палиці і кубики, намистини і стрижні, картки і коробочки, Монтессорі запропонувала розташувати за певною строгою логікою, а малюків із першого дня привчати підтримувати в класі встановлений порядок. Не тільки і не стільки тому, що цього хочуть дорослі, а тому, що так зручніше насамперед дітям. Марія взагалі вважає, що порядок є органічним для дитини, але вона не завжди уміє сама його організувати. Дорослий може створити умови, за яких порядок простий і природний. Дорослий не веде з малюком довгі й виснажливі бесіди, а пропонує дитині прийняти єдине чітке правило: «Узяв, попрацював, поклади на місце». Але щоб робота була корисною, учитель дає малюкові короткий (2-3 хвилини) урок. На ньому дорослий показує, як поводитися з предметами, щоби досягти результату, а не зневіритися і не втратити спонтанний інтерес.

Дати дитині вільний доступ до всіх іграшок

Для цього необхідно тримати їх на доступній для дитини висоті.

Експерт 1: Мені здається, що цього правила дотримуються в кожному ДНЗ.
Експерт 1 Що ж може стати навчальним матеріалом, який ми розміщуємо у груповій кімнаті?

Експерт 2: Зараз ви можете на екрані ознайомитись з зонами та матеріалом, який доречно там розмістити. Як ви бачите матеріал розміщено з різних областей розвитку.  Життєва  практика

  • Сенсорний  розвиток
  • Математичний  розвиток

і т. д. Ви будете переглядати, що належить до кожного розділу, будьте уважними, адже пізніше вам теж доведеться попрацювати з матеріалом.

Матеріали  розраховані на те, що малюк зможе їх торкнутися, обмацати рукою, побачити або відчути відмінності. Так до відомої тільки їй межі дитина може розвивати свої відчуття. Це знання вона може застосувати, навіть освоюючи букви, які зроблені з шорсткого паперу, наклеєного на дощечки. Обводячи їх пальчиками, дитина запам'ятовує не тільки саму букву, але і те, як її писати. До процесу запам’ятовування залучається пам'ять тіла.

Експерт 1: У ДНЗ нашого міста вся групова кімната вікової групи розбита на зони.  Чи передбачено це методикою М.Монтессорі?

Експерт 2: Такий поділ матеріалу і є своєрідними зонами. Назва зони залежить від того, який матеріал тут розміщений .

Зона практичного життя - особливе значення має для маленьких дітей, але важлива, безумовно, для всіх вікових груп. Тут розташовані матеріали, за допомогою яких дитина

вчиться стежити за собою і своїми речами. Використовуючи рамки із застібками (ґудзики, кнопки, блискавки, пряжки, шпильки, шнурківки, банти і гачки) ваша дитина навчиться

самостійно одягатися; пересипати і переливати (крупи, воду);

мити стіл; полірувати срібло і т.п.

Зона сенсорного розвитку - дає дитині змогу залучати відчуття при вивченні навколишнього світу. Тут дитина може навчитися розрізняти висоту, довжину, вагу, колір, шум, запах, форму різних предметів; познайомитися із властивостями тканин, мінералів, природних матеріалів.

Зони мовна, математична, географічна, природничо-наукова забезпечені матеріалами, основною метою яких є інтелектуальний розвиток дитини. Рухові вправи розвивають вашу дитину фізично і допомагають їй відчути своє тіло і усвідомити його можливості.

Часто Монтессорі-школа доповнює навколишнє середовище такими зонами, як музична, мистецька, іноземної мови, а також роботи з деревом, шиття, які сприяють збагаченню  загального розвитку вашої дитини. Роль учителя: поєднує спокійну лагідність і домашнє піклування з володінням філософією і методом Монтессорі.

Вчитель підтримує прагнення дитини перейти від залежного становища «немовляти» до незалежності і самостійності.

Експерт 1: Мене цікавить чи передбачено методикою М.Монтессорі співпраця з сім'єю?

Експерт 2: Так звичайно, вона розробила досить змістовні заповіді для батьків. Ознайомтесь з ними. 

Досить слушна порада: Дозволити дитині приймати участь в житті сім'ї, тобто: допомагати прати - полоскати, складати білизну в тазик, розвішувати і т.д. допомагати на кухні - мити посуд, витирати стіл, грати з посудом і з крупами (але під доглядом дорослого) допомагати прибирати - витирати пил, замітати, пилососити допомагати стежити за рослинами, тваринами

Адже часто батьки просто говорять не заважай або ти ще мала, давай краще я зроблю, бо в тебе не вийде. Цими фразами ми забороняємо дитині пізнавати оточуюче, пізнавати світ у якому дитині треба навчитись жити.

Експерт 1: Як нам відомо провідний вид діяльності дошкільників – гра. Чи цікаво дітям просто пересипати крупи, шнурувати?

Експерт 2: Звісно цікаво, адже М.Монтессорі і пропонує все це проводити у формі ігор. Існує досить багато ігор за методикою Монтессорі. Цікаві ігри  з прищіпками
    * Виріжте з картону їжачка і запропонуйте дитині «надіти» на їжачка голки. ( погляньте на екран перед вами гра з прищепками)

 Ігри з водою, (* Воду із одного стаканчика в інший можна переносити за допомогою губки або ложечки )з крупами, які розвивають дрібну моторику рук та сприяють ознайомленню дітей з властивостями окремих предметів..

Експерт 1 : Я можу сказати, що ми на практиці використовуємо багато порад М. Монтессорі. Наприклад пальчикові ігри для раннього віку.

- Які пальчикові ігри ви знаєте?

  У старшому дошкільному віці ми використовуємо тіньовий театр і пальчиковий.

Експерт 2: Я на практиці використовувала роботу з крупами, яка полягала у створенні картинки з  різних круп. Ось яку підкову з крупи зробила я, а діти звичайно виготовляють більш простіші поробки.

До методики Монтессорі належить і популярне на сьогоднішній день малювання пальчиком на піску, малювання долоньками та ін..

Експерт 1: Використання квіточки, яку передаємо по колу і вітаємось, називаючи дітей одногрупників та вихователя на ім'я. (Слайд)

- До речі, чому говорячи про Монтессорі всі згадують жовту лінію?

Експерт 2: Тому що у Марії Монтессорі є цікава гра на концентрацію уваги. Дітям дається миска на якій свічечка і їх задача пронести цю свічечку по жовтій лінії поки не зупинить вихователь. Діти можуть заважати, кликати дитину, а її задача виконати завдання не відволікаючись.

Експерт 1: ось ми і розкрили вам елементи методики М.Монтессорі.

Ведучий 2: Як ви вважаєте, які методи і форми роботи дозволяють впровадити в практику ідеї М.Монтессорі? Про це нам розповість педагог практик, професіонал своєї справи, вихователь ДНЗ "Калинка", Осьмачко Ольга Іванівна.

Слово вихователю.

Ведучий 1: А зараз практична форма. У вас на столах є  дидактичний матеріал, який використовується в дитячих садках, на заняттях та в повсякденному житті за методикою Марії Монтессорі.

Ваша задача знайти методичне призначення цьому матеріалу і продемонструвати, як використаєте його на практиці.

Ведучий  2: На форумі ви пізнали елементи методики Монтессорі, навчилися виконувати практичні дії з матеріалом.

Ведучий 1:Завершуємо наше спілкування вікториною.

На слайді з'являється питання, ви читаєте його і відповідаєте. Сигналом про готовність є піднята рука когось із членів групи. За правильну відповідь ви отримаєте фішку. переможцем стане та команда, яка отримає найбільшу кількість фішок.

Проведення вікторини.

- Розкрити зміст поняття "сенситивні періоди".

- Назвати основний принцип методики Монтессорі.

- Зонування вікової групи за методикою Марії Монтессорі.

- Назвати кілька порад для батьків.

- Які ігри за методикою Монтессорі є ефективними у роботі з дітьми?

Ведуча 2: Ми дякуємо за співпрацю, гарну, змістовну, компетентну розповідь вихователю ДНЗ "Калинка" Ользі Іванівні, всім присутнім на форумі. До нових зустрічей. 

                  

Категорія: Мої статті | Додав: vika (16.04.2015)
Переглядів: 122 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вітаю Вас, Гість!
Середа, 18.10.2017